Als Alphen aan den Rijn per 8 december zijn eigen lokale bedrijven- en vacatureplatform lanceert, is Marleen Schrijvers één van de nieuwe partners die daarbij aansluit. Met haar bedrijven Leafy Lane en Green and Blossom laat Marleen zien dat ondernemerschap in Alphen aan den Rijn persoonlijk, duurzaam én veelzijdig kan zijn en dat lokale verbinding daarin een belangrijke rol speelt.
Marleen Schrijvers is ondernemer in hart en nieren. Logisch ook dat ze niet één, maar twee bedrijven heeft. Met Leafy Lane ondersteunt ze ondernemers met een duurzame of maatschappelijke missie: van marketing en projectmanagement tot strategie en zichtbaarheid. Daarnaast runt ze de webshop Green and Blossom, waar ze duurzame, handgemaakte lifestyle-producten verkoopt.
Marketing voor duurzame en maatschappelijke bedrijven
Leafy Lane ontstond vanuit Marleens achtergrond in media, marketing en publishing. “Marketing en projectmanagement vind ik altijd al leuk,” zegt ze. “Toen ik mijn webshop begon, merkte ik hoe belangrijk die kennis is: je komt er niet alleen met een website online zetten.”
Haar duurzame hart speelt daarin een duidelijke rol. “Op persoonlijk vlak ben ik veel met duurzaamheid bezig. Dan is het voor mij logisch dat ik voor bedrijven wil werken die bewust bezig zijn of een maatschappelijk doel hebben.” Daarnaast vindt ze vooral kleine ondernemers helpen waardevol: “Daar ontbreekt vaak de tijd óf de kennis om marketing goed op te pakken. Als je iets van ze overneemt, zijn ze écht blij of opgelucht.”
Marleens werkwijze
Toegankelijkheid is een belangrijk onderdeel van haar werkcultuur. “Je bent niet op de werkvloer aanwezig, dus dan moeten de lijntjes kort zijn. Ik probeer het voor opdrachtgevers altijd makkelijk te maken om samen te werken. Daarnaast vind ik het heel leuk om zoveel klantcontact te hebben, omdat je natuurlijk als zzp’er soms wel het contact met collega’s mist.”
In haar marketingwerk ziet ze AI zowel als kans als vraagstuk. “Het neemt veel werk uit handen. Maar voor webshops is het ook een uitdaging. Bezoekers krijgen antwoorden van AI, waardoor minder mensen je website vinden. Hoe ga je daar als ondernemer mee om? Dat is iets waar velen nu mee worstelen.”
Van een simpele vraag over kaarsen tot webshop-concept
Naast Leafy Lane is Marleen ook veel bezig met Green & Blossom, de webshop die ze vanuit Alphen aan den Rijn runt. Deze ontstond uit één concrete vraag: ‘waar worden gewone kaarsen eigenlijk van gemaakt?’ Toen bleek hoe weinig natuurvriendelijk die grondstof is en Marleen op het alternatief sojawas stuitte, ontstond bij haar het idee van haar webshop. “Ik ben begonnen met duurzame kaarsen, maar in de loop van de tijd kwamen er steeds meer producten bij, waardoor ik nu een uitgebreid assortiment heb.”
De drukste periode is nu, richting kerst. “Ik zie het direct terug in bezoekersaantallen en bestellingen,” zegt ze. Daardoor ligt haar werk voor bijvoorbeeld Leafy Lane ook op een lager pitje. “Dat is het voordeel van zzp’en. Ik ben sinds dit jaar voor Green and Blossom begonnen met het maken van adventskalenders - het is voor het eerst dat ik dat doe - en ik merk dat daar wel echt veel tijd in zit.”
Waarom Alphen aan den Rijn Werkt?
Voor Marleen voelt de samenwerking met het platform als iets dat terugkomt in een cirkel. “Ik ken Ben Breedveld van Uw Stad Werkt al langer. Toen ik hem leerde kennen, was ik nog projectmanager. Erna maakte ik een carrièreswitch, maar al snel werd me duidelijk hoe groot mijn ondernemershart eigenlijk is en dat ik zelf wilde ondernemen. Dus begon ik zo’n vijf jaar geleden mijn webshop en twee jaar geleden ook Leafy Lane. Via die route kwamen Ben en ik weer in contact. Daarom voelt het ook extra leuk dat Uw Stad Werkt nu ook in Alphen aan den Rijn - waar ik woon - lanceert.”
Voor haar draait de waarde van het platform om twee dingen: lokaal en maatschappelijk. Daarnaast ziet ze dat het werkzoekenden énorm kan helpen. “Als werkzoekende weet je soms helemaal niet welke bedrijven in je eigen omgeving zitten. Grote platformen sturen je vaak naar grote namen of bedrijven verder weg. En dat terwijl er in Alphen genoeg mooie bedrijven zitten. Dit platform maakt dat zichtbaar.”
Haar gouden tip aan andere ondernemers? Die is eenvoudig: vraag hulp. “Je eigen tijd is schaars. Blijf niet alles zelf doen als iemand anders je kan helpen. Zeker als je dat lokaal kunt doen, bouw je meteen een netwerk op.”
Daarnaast sluit ze zelf toekomstig personeel voor haar webshop niet uit. “Ik zie hoe druk ik deze periode ben. Als de groei van mijn webshop doorzet, heb ik misschien volgend jaar wel iemand nodig om te helpen. Dan zou ik het mooi vinden om daar iemand uit de buurt voor te vinden via het platform Alphen aan den Rijn Werkt of via een sociale werkvoorziening.”