Met ruim 4.500 medewerkers is het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) als topklinisch ziekenhuis één van de grootste werkgevers in de regio Den Bosch. Niet verrassend dat jaarlijks veel sollicitanten hun weg naar het ziekenhuis vinden via Den Bosch Werkt. Wat maakt het JBZ tot zo’n aantrekkelijke werkgever? En hoe gaat het om met de uitdagingen van de toekomst? Unithoofd P&O Maartje Elbersen en senior communicatieadviseur Manon Taminiau geven antwoord.
Wie bij het JBZ werkt, krijgt volop kansen. “Ooit begon ik als verpleegkundige en dertig jaar later stuur ik onder andere het recruitmentteam aan,” zegt Maartje Elbersen met een glimlach. “Dat zegt veel over ons ziekenhuis: het JBZ heeft me steeds mogelijkheden geboden. Juist het benutten van talenten maakt ons ziekenhuis uniek.” Ook Manon Taminiau herkent dat. “Het JBZ staat voor werk dat bij je past. Ik begon hier als zelfstandige voor een project, maar vond zóveel dynamiek en variatie dat ik in dienst ben gekomen. Van coronacommunicatie tot innovatie en arbeidsmarktcommunicatie: je kunt je hier echt blijven ontwikkelen.”
De uitdaging in de zorg? Dubbele vergrijzing
Dat die ontwikkelmogelijkheden nodig zijn, heeft ook te maken met de veranderende zorg. Als je bij het JBZ werkt, merk je dagelijks hoe snel de zorg verandert. De grootste uitdaging? De dubbele vergrijzing. “Dat betekent dat het aantal ouderen toeneemt én dat mensen langer leven, vaak met meerdere aandoeningen tegelijk,” legt Manon uit. Dat maakt de zorg complexer.
Toch zien beiden dit niet alleen als probleem. “Het dwingt ons ook om te blijven innoveren en samen te werken,” zegt Maartje. “We zetten in op gezondheidswelzijn en passende zorg: wat heeft een patiënt nú nodig? Soms is dat opname in het ziekenhuis, maar soms kan zorg juist thuis. We kijken hiernaar met zorgpartners in de regio, dus zoeken ook echt de samenwerking hiervoor op.”
Daarvoor noemt Maartje enkele initiatieven als voorbeeld. Een voorbeeld is het Monitoringscentrum. Via het Monitoringscentrum volgen verpleegkundigen patiënten op afstand. Daardoor zien zij eerder wanneer waarden veranderen en kunnen ze schakelen met de eerste of tweede lijn zorg. Dat voorkomt opnames en patiënten blijven - waar het kan - thuis.” Een ander voorbeeld is de verkenning om te gaan samenwerken met zorgorganisaties uit de regio in de vorm van een regionale flexpool.
Werken in JBZ is werken in een mini-samenleving
Met duizenden medewerkers en talloze disciplines voelt JBZ volgens Maartje en Manon als een samenleving op zichzelf. “Van verpleegkundigen tot logistiek, van ICT tot voeding: al die functies zijn nodig om samen zorg te bieden,” zegt Manon. “Het ziekenhuis is echt een mini-maatschappij, 24/7. Samen zijn we continu in beweging. Juist die diversiteit van functies maakt ons een interessante werkgever voor de stad en regio.”
Werving via TikTok
JBZ zet breed in op werving: via campagnes, open dagen en zelfs TikTok-video’s. Volgens Manon staat daarin altijd het verhaal van de medewerker centraal. “Collega’s vertellen zelf over hun werk en wat ze daarin leuk vinden.” Toch blijft volgens Maartje de kracht van mond-tot-mondreclame het grootst: “Tevreden collega’s zijn onze beste ambassadeurs.”
‘Als je goed bent voor je medewerkers, zijn zij goed voor de patiënt’
Naast nieuwe mensen werven, richt JBZ zich sterk op behoud van medewerkers. “We voeren regelmatig ontwikkelgesprekken en kijken actief naar iemands talenten en ambities,” vertelt Maartje. “Als opleidingsziekenhuis hebben we veel mogelijkheden om te leren en kunnen we hierin ook onderscheidend zijn. Een voorbeeld is de verpleegkundige loopbaanreis, waarbij verpleegkundigen die bij ons werken de mogelijkheid krijgen om verschillende afdelingen ervaring op te doen, zodat ze ontdekken wat het beste bij hen past. Ook kun je binnen je baan werken in verschillende rollen: bijvoorbeeld dat je naast je werk in de directe patiëntenzorg ook een aantal uur werkt aan een innovatief project of programma.”
Daarnaast is er veel aandacht voor het gezondheidswelzijn van medewerkers, deelt Manon. “We kijken naar wat je écht nodig hebt om fijn te werken en hoe we vanuit vertrouwen goed met elkaar kunnen samenwerken. We organiseren daarnaast allerlei workshops, zoals mindfulness en gezonde voeding, maar ook grotere projecten zoals ‘Gezond door de nacht’. Daarmee helpen we verpleegkundigen hun nachtdiensten gezonder door te komen.” Waarom dat zo belangrijk is? “Als je goed bent voor je medewerkers, zijn zij goed voor de patiënt,” vult Maartje aan.
Betekenisvol werk
Veel mensen denken bij werken in een ziekenhuis aan artsen en verpleegkundigen. Maar JBZ biedt net zo goed kansen in ondersteunende functies: ICT, logistiek, voeding, onderhoud, schoonmaak of administratie. JBZ organiseert regelmatig open dagen, bijvoorbeeld op het operatiecentrum, om te laten zien wat er allemaal mogelijk is.
Benieuwd naar werken bij het JBZ? Bekijk alle actuele vacatures via Den Bosch Werkt.